Kunnskapsgrunnlag
Det er behov for et omfattende kunnskapsgrunnlag som beskriver hvilken kompetanse det blir størst behov for i den enkelte regionen i Trøndelag.
Kompetanseforums statistikkutvalg ble etablert i 2020 og leverer oppdatert statistikk og analyser av kunnskapsgrunnlag som grunnlag for kompetansearbeidet i fylket.
Trøndelag i tall er en statistisk beskrivelse av Trøndelag og har som målsetting å være et godt kunnskapsgrunnlag til bruk for alle. Besøk nettsiden til Trøndelag i tall.
Hva er du på utkikk etter?
Kompetanseindikator Trøndelag
Statusrapport 2024
Perspektivmeldingen 2024
Perspektivmeldingen 2024, som ble lagt frem av regjeringen, diskuterer hovedutfordringene for norsk økonomi frem mot 2060. Her er noen av de viktigste punktene:
Hvem tar mer formell utdanning og hvorfor? Statistisk sentrabyrå rapport 2024/23
Rapporten «Hvem tar mer formell utdanning og hvorfor?» kartlegger voksnes deltakelse i ulike former for livslang læring. I denne rapporten brukes resultater fra undersøkelsen om læring blant voksne 2022 til å kartlegge deltakelse i ulike typer utdanning og opplæring. For det første kartlegger rapporten hvem som er deltakerne i formell utdanning og hvordan voksne tar utdanning. Rapporten kartlegger også kjennetegn ved voksne som ikke deltar i organisert kompetanseutvikling og hindringer for deltakelse i opplæring
Kompetanseindikator HKdir
Kompetanseindikatorene skal brukes i alle fylker, og vil være et grunnlag for dialog og diskusjon innad i fylker, mellom fylker og med sentrale myndigheter.