Kunnskaps­grunnlag

Det er behov for et omfattende kunnskapsgrunnlag som beskriver hvilken kompetanse det blir størst behov for i den enkelte regionen i Trøndelag.

Kompetanseforums statistikkutvalg ble etablert i 2020 og leverer oppdatert statistikk og analyser av kunnskapsgrunnlag som grunnlag for kompetansearbeidet i fylket.

Trøndelag i tall er en statistisk beskrivelse av Trøndelag og har som målsetting å være et godt kunnskapsgrunnlag til bruk for alle. Besøk nettsiden til Trøndelag i tall.

Hva er du på utkikk etter?

Hvem tar mer formell utdanning og hvorfor? Statistisk sentrabyrå rapport 2024/23

Rapporten «Hvem tar mer formell utdanning og hvorfor?» kartlegger voksnes deltakelse i ulike former for livslang læring. I denne rapporten brukes resultater fra undersøkelsen om læring blant voksne 2022 til å kartlegge deltakelse i ulike typer utdanning og opplæring. For det første kartlegger rapporten hvem som er deltakerne i formell utdanning og hvordan voksne tar utdanning. Rapporten kartlegger også kjennetegn ved voksne som ikke deltar i organisert kompetanseutvikling og hindringer for deltakelse i opplæring
Last ned Hvem tar mer formell utdanning og hvorfor? Statistisk sentrabyrå rapport 2024/23 (PDF)

Kompetanseindikator HKdir

Kompetanseindikatorene skal brukes i alle fylker, og vil være et grunnlag for dialog og diskusjon innad i fylker, mellom fylker og med sentrale myndigheter.

En mann skriver på whiteboard
Whiteboard